Prosta letnia sukienka z prostokąta!!! - DIY TUTORIAL

 


Kiedy pokazałam Wam post z wytycznymi, jak uszyć prostą bluzkę z prostokąta (post znajdziecie tutaj ), pytaliście o sukienkę na upały, równie prostą. Odpowiedź jest banalna - sukienka tez może być z prostokąta :) Szyje się ją niemal tak, jak bluzkę, ja jednak trochę pozmieniałam, tu dodałam, tu odjęłam ;) Jeśli chcecie mieć taką sukienkę jak moja, zapraszam do szycia razem ze mną.

Czego potrzebujesz?

1. tkanina -  ja miałam kawałek zdaje się, że krepy - nie wiem, bo to tkanina z czasów PRLu, jak to często u mnie; ważne, że kawałek miał szerokości 140 cm, długości 125 cm. Ta długość zależy oczywiście od tego jak wysokie jesteście i jak długa ma być sukienka. Finalnie sukienka będzie ok 13 cm krótsza niż długość tkaniny z której szyjecie (4 cm na dole na podłożenie i 9 cm na górze na fantazyjną falbanę), więc łatwo policzyć, jaką długość tkaniny potrzebujecie - wystarczy po sobie zmierzyć centymetrem odległość od biustu (tego miejsca gdzie na górze ma się kończyć bluzka) do miejsca na nogach, w którym chcemy, żeby się sukienka kończyła i dodać do tego ok.13 cm.
Oprócz tego potrzebujesz jeszcze 4 paski na ramiączka - moje miały szerokości ok 3,5 cm i długości ok. 45 cm ale dłuższe jeszcze fajniej by się układały opadając na ramiona. Do tego jeszcze pasek - mój jest z prostokąta o wymiarach 140 cm x 10 cm (jeśli chcecie, żeby pasek wiązał się w ładną kokardę, dodajcie ok. 20 cm, ja chciałam, żeby mój był do wiązania w supeł)
Wasz materiał to nie musi być krepa, nawet powiedziałabym, że lepiej jak to będzie wiskoza, popelina, cienki len z jakąś domieszką. Bluzkę w tym samym stylu szyłam z cienkiego lnu i świetnie się układa.

2. kawałek gumki - moja miała szerokość 1cm i długość 86 cm ( żeby określić długość jakiej potrzebujesz przyłóż gumkę do siebie nad biustem w miejscu, gdzie chcesz, żeby ta gumka trzymała bluzkę i zmierz obwód lekko naciągając gumkę)
3. maszyna do szycia, nici w odpowiednim kolorze

SZYJEMY

1. ZSZYCIE BOKÓW
 Sukienka jest z jednego prostokąta - na początku zszywamy go tak, żeby stworzył tubę, po długości materiału. możecie zszyć ściegiem prostym i obrębić na owerloku, możecie obrębić ściegiem owerlokowym, ja natomiast proponuję Wam zszycie tych boków szwem francuskim ( dokładnie opisałam jak to zrobić przy szyciu bluzki tutaj - w pierwszym kroku)

2. SZYCIE TUNELU NA GUMKĘ

Pierwsze co robię, to zaprasowanie sobie miejsc, w których będę szyła. 
Na górze sukienki zawinęłam najpierw pasek o szerokości ok.2 cm (może być mniej, ok 1 cm, mi po prostu tak było najwygodniej)i zaprasowałam, drugi raz zawinęłam na szerokość ok. 7 cm i również zaprasowałam.

Moja tkanina była dość śliska, więc dodatkowo, oprócz zaprasowania przyszpilkowałam jeszcze w miejscu zaprasowania, następnie po lewej stronie przeszyłam ok. 1-2 mm od zaprasowania, zostawiając kilka cm na przeciągnięcie gumki.


Następnie powyżej linii szycia przeszywamy drugi raz, odległość jednego przeszycia od drugiego musi być nieco większa od szerokości gumki, jaką będziemy przeciągać tym tunelem. Ja mierzę to tak, jak na zdjęciu, obok przeszycia które już mam, przykładam gumkę i igłę maszyny wbijam jeszcze ok.2 mm od brzegu gumki - trzeba uważać, żeby cały czas odległości jednego przeszycia od drugiego były w miarę równe - inaczej gumka może nie przejść ;)


Przeciągamy gumkę przez powstały tunel ( ja pomagam sobie zawsze agrafką) i zaszywamy dziurkę, przez którą wkładaliśmy gumkę. U mnie wygląda to tak. Zauważcie, że mam dwa miejsca zaznaczone szpilkami - zdjęcie zrobiłam już po przymiarce na siebie i szpilki określają mi miejsca w których będę wszywać ramiączka.



3. WYKOŃCZENIE DOŁU
Ja podwinęłam na dwa razy, na około 2 cm, wcześniej zaprasowując tak jak wcześniej przy tunelu na gumkę. Jest to chyba najprostszy z możliwych sposobów na wykończenie dołu ;)


4. WSZYCIE RAMIĄCZEK
Tak jak pisałam wyżej, przymierzając na siebie wyznacz miejsca, w których chcesz, żebyznajdowały się ramiączka. Same ramiączka zszywałam tak, jak lamówkę, z prostokątów o wymiarach 3,5 cm x 45 cm. Następnie przyszywałam po lewej stronie dokładnie po jednym ze szwów stanowiących tunel na gumkę

5. PASEK

Mój pasek jest szyty z prostokąta o wymiarach 140 cm x 10 cm. Zszyłam go wzdłuż dłuższego boku, po lewej stronie. Następnie za pomocą agrafki przełożyłam na prawą stronę, zaprasowałam brzegi i krótsze brzegi zszyłam już ręcznie ściegiem krytym. 

GOTOWE!!!
Kto ma sukienkę?











Komentarze

Popularne posty