Prosta letnia bluzka z prostokąta!!!! - DIY TUTORIAL



Nie lubię marnować resztek materiałów, nawet jeśli są to resztki starej zasłony z czasów PRLu, z której to zasłony już uszyłam sukienkę ;) Dlatego powstał pomysł uszycia tej właśnie bluzki - według mnie najprostszej bluzki świata, gdyż składa się z jednego prostokąta na część główną i czterech prostokątów na ramiączka. 

Jak się do takiej bluzki zabrać? Czego potrzebujecie?

1. kawałek tkaniny - może być nowa, może być stara, może być też nie tkanina tylko dzianina np jakiś cienki jersej. Od tego jaką tkaninę czy dzianinę wybierzecie zależy to, jak ostatecznie bluzka będzie się układać, ale złych wyborów tu nie ma - pod warunkiem, że tkanina nie jest zbyt gruba. Ja szyłam z cienkiej zasłony, z czegoś jakby bawełna z lnem, dobra będzie dobra bawełna, popelina, wiskoza będzie się bardziej lała i ta górna falbana może się przy niej układać nieco inaczej - nie będzie tak stabilna, ale też powinno być fajnie.. Kawałek materiału z którego ja szyłam miał wymiary 110 x 65 cm.


Wasz kawałek nie musi mieć tyle co mój, zmierzcie się w biuście, w najszerszym miejscu - tkanina na bluzkę musi być z pewnością szersza niż to miejsce, bo inaczej nie wejdziecie w bluzkę ;) wszystko co ponadto to zależy od Was, może być jeszcze szerzej jak u mnie, wtedy ta falbana na górze będzie się bardziej marszczyć i będzie więcej miejsca na ukrywanie poobiedniego brzucha :D Nie polecałabym szycia z węższych kawałków, gdyż wtedy falbana może się słabo układać, za mało będzie się marszczyć po wszyciu gumki. 
Jeśli nie dysponujecie jednym tak dużym kawałkiem a macie dwa węższe, też będzie ok - wystarczy je zszyć ;) - ja poszłam po najmniejszej linii oporu i szyłam z jednego, takiego jaki akurat mi został.

Dodatkowo na wiązane ramiączka ramiączka 4 paski o szerokości ok. 3 cm i długości 65 cm.

2. dwa kawałki gumy - cieńszej ( u mnie 1 cm) do wszycia na górę i szerszy (u mnie 4 cm) do wszycia na dole bluzki. Długość gumki zależy od waszych wymiarów - żeby wymierzyć ile potrzebujesz gumki na górę, weź gumkę i przyłóż sobie ją lekko naciągając w tym miejscu, gdzie chcesz, żeby zatrzymywała się bluzka na górze ( moja guma miała długość 86 cm ). Żeby wiedzieć jak długą gumkę potrzebujesz na dół bluzki, zmierz się w ten sam sposób gumką w biodrach lekko ją naciągając ( u mnie na dole też wyszło 86 cm).

3. Maszyna wieloczynnościowa(wystarczy, że ma ścieg prosty, można się też pobawić chwilę i uszyć taką bluzkę ręcznie, jeśli nie masz maszyny ;) nici w odpowiednim kolorze.

Szyjemy!!!
Szycie składa się z trzech prostych kroków - zszycia boków, zrobienia tuneli na gumki i doszycia ramiączek. Żeby wprowadzić element urozmaicenia, przy zszywaniu boków, pokażę, jak to zrobić ściegiem francuskim ;) Ale możesz spokojnie ominąć ten element, zszyć boki po swojemu i przejśc od razu do punktu drugiego ;)

Zszycie boków

Zacznij od przeprasowania tkaniny. Na gładkiej zawsze lepiej się pracuje. Potem pierwsze co zrobimy to zszycie boków.
Można by było po prostu je zszyć i obrębić zygzakiem czy ściegiem owerlokowym, albo na owerloku, ale ja pokażę Wam, jak to zrobić estetyczniej i ukryć wszystkie szwy - sposób jest bardzo prosty, a zarazem efektowny - zastosujemy szef francuski, brzmi groźnie, ale jest najprostszym szwem świata. 
Złóż tkaninę na pół wzdłuż dłuższego boku, lewą stroną do środka - będziemy przyszywać do siebie inaczej niż zawsze - lewą stronę do lewej, czyli szyjemy po prawej stronie, tak, że początkowo szew będzie widoczny na prawej stronie ( nie przejmuj się, to tak nie zostanie, to tylko przejściowa sytuacja ;) Szyj tak, żeby zostawić ok 0,5 cm zapasów na szwy ( nie mierz, niech stopka kończy się tam, gdzie zszywany materiał ;) - po zszyciu obetnij zapas na ok. 3 mm i przekręć całość na lewą stronę.

Po lewej będzie wyglądać tak. 

Zaprasuj i złóż dokładnie wzdłuż szwu. Przeszyj po lewej stronie (materiał złożony jest wzdłuż wcześniejszego szwu), taż, żeby w nowym szwie schowały się zapasy na szew (te które powstały na prawej stronie). 


Po przeszyciu lewa i prawa strona powinny wyglądać tak, jak na zdjęciach poniżej. Przeprasuj szew.

 

W zasadzie można to tak zostawić, ale ja jeszcze od wewnętrznej strony przyszywam powstały szew do jednego boku bluzki.


Wygląda to lepiej i po lewej stronie i na prawej też ładnie

 
Szycie tuneli na gumki

Pierwsze co robię, to zaprasowanie sobie miejsc, w których będę szyła. 
Na górze bluzki zawinęłam najpierw pasek o szerokości ok 2 cm (może być mniej, ok 1 cm, mi po prostu tak było najwygodniej)i zaprasowałam, drugi raz zawinęłam na szerokość ok. 7 cm i również zaprasowałam.



Na dole zrobiłam niemal to samo to samo, tylko szerokości inne - zawinęłam na 2 cm i przyprasowałam, potem zawinęłam na 5 cm i zaprasowałam.

Te zaprasowane miejsca za chwilę stworzą nam tunele na gumki.


Na górze przeszywamy ok. 1-2 mm od miejsca zaprasowania - pamiętajcie o zostawieniu nie zszytego miejsca na przeciągnięcie gumki.




Nad tym szwem robimy drugi szew, ok 1,3 cm powyżej - nie odmierzaj - przy szwie, który masz, przyłóż sobie gumkę, która ma przechodzić tym tunelem, dodaj ok 2-3 mm, żeby gumka mogła swobodnie przechodzić i to jest odległość od pierwszego szwu, w jakiej powinnaś szyć - na pewno szew nie może "zjechać" zbyt bardzo, bo gumka nie przejdzie


Gotowy tunel po prawej stronie wygląda tak


Tunel na dole szyje się szybciej - wystarczy tylko jedno przeszycie 1-2 mm od zaprasowania (pamiętajcie o zostawieniu miejsca na przeciągnięcie gumki).

Teraz zostaje już tylko przeciągnięcie gumek przez tunele ( ja pomagam sobie zawsze agrafką), zszycie końców gumki (uważajcie, żeby gumka była dobrze ułożona w tunelach, kiedy będziecie ją zszywać; inaczej będzie poprzekręcana) i zaszycie wlotów na przeciągnięcie gumki.



Bluzkę można już nosić, ja jednak doszyłam do niej jeszcze wiązane ramiączka.

Doszycie ramiączek

Moje ramiączka, to 4 prostokąty, każdy o szerokości ok 3 cm i długości ok.65 cm - zaprasowałam je jak lamówkę i zszyłam z jednego boku ( na górze i na dole chowając koniec do środka ramiączka).

W których miejscach przyszyć ramiączka? Ja zrobiłam tak - założyłam bluzkę na siebie i zaznaczyłam w którym miejscu chcę je mieć - następnie doszyłam je z lewej strony bluzki szyjąc po szwie tym, który tworzy górny tunel na gumkę.

GOTOWE!!!

Moja bluzka prezentuje się tak 







A jeśli macie ochotę uszyć sobie też daszek z podkładki na stół, taki jak mój na zdjęciach, zapraszam Was do mojego innego wpisu tutaj

MIŁEGO SZYCIA!!!!

Komentarze

  1. czy na dole też zwyczajnie wciągnęłaś tę szeroką gumkę? nie przeszywałaś jakoś?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie przeszywalam nic, jest po prostu przeciągnięta w tunelu, na końcu zszyta i tunel zaszyty 😉. Można przez środek gumki jeszcze przeszyć, jeśli uważasz, że tak będzie ładniej, dla mnie tak jest ok.

      Usuń
  2. Jak patrzę na ten kawałek materiału to nie przypuszczałabym, że efekt na czlowieku bedzie taki spektakularny. Bluzka super. Letnie marzenie. Dziękuję za tutorial.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sama nie do końca wiedziałam, jaki będzie efekt ostateczny - myślałam, że wyjdzie zwykła bluzeczka, a wyszła bluzeczka WOW ;)

      Usuń
  3. Super bluzeczka🔥Dzięki za bardzo dokładny tutorial 👌 pozdrawiam serdecznie 😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zawsze staram się opisywać wszystko maksymalnie dokładnie - sama jeszcze niedawno potrzebowałam takich opisów, kiedy sama zaczynałam od zera i wiem jak bardzo mogą być pomocne.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty