Słomkowy kapelusz z podkładek II - DIY TUTORIAL



A gdybyś mogła uszyć sama kapelusz dla siebie albo swojego dziecka, dokładnie na wymiar głowy jaki potrzebujesz? Za 3,99zł (bo tyle kosztuje jedna podkładka na stół, której do tego użyjesz)? Bomba nie? Kiedyś już pokazywałam tutorial na kapelusz z innych podkładek tutaj , ale tamten kapelusz był z grubszych podkładek, tym razem postanowiłam użyć cieńszych, też splatanych na około podkładek. Skąd pomysł? -widziałam w sklepie kapelusz dokładnie z takiego czegoś jak te podkładki i moja pierwsza myśl była taka: " o!!! kapelusz z podkładek!!!", skoro takie sprzedają, znaczy, że da się taki uszyć ;)

Czego potrzebujesz do uszycia takiego kapelusza jak moje?

1. Jedna podkładka pleciona w ten sposób jak na zdjęciach (jeśli chcesz, żeby rondo było większe lub szyjesz dla osoby dorosłej, możesz potrzebować dwóch podkładek; ja kapelusz dla mnie uszyłam dokładnie z jednej podkładki) - moja była z Pepco za 3,99 zł, ale te podkładki są teraz dosłownie wszędzie.


2. Maszyna do szycia ze ściegiem zygzakowym, nici w podobnym kolorze do podkładki, igła uniwersalna 90 lub 100. 

ZACZYNAMY!!!

1. PRUCIE PODKŁADKI

Na starcie musisz spruć całą podkładkę - nie stresuj się, nie zajmie Ci to więcej niż 2 minuty, zobaczcie jak to szybko idzie!

Wyciąganie zbędnych nitek to kolejnych kilka minutek, bo wystarczy cały czas ciągnąć za jedną nitkę (ja nawijałam sobie ją na palce) i wszystkie nitki pięknie wychodzą.


 Po wyciągnięciu nitek na pojedynczych "warkoczach" nie ma śladu po jakimkolwiek szyciu, nie ma dziurek po igle, zobaczcie o ile mniejsze i cieńsze są te warkocze w porównaniu z tymi, z których szyłam kapelusz w tamtym roku. Dzięki temu zszywa się je jeszcze łatwiej


Generalnie przy zszywaniu zasada jest prosta - tam gdzie są płaskie części - czyli góra kapelusza i rondo, tam zszywamy powstałe warkocze trzymając je obok siebie (nie nachodzą na siebie) i staramy się je trzymać płasko na maszynie, zszywamy zygzakiem. Z kolei na bokach kapelusza zszywamy warkocze nakładając trochę jeden na drugi (ok połowa jednego ma być na drugim) a cały kapelusz przy szyciu trzymamy na ukos do maszyny - wszystko zobaczycie na zdjęciach poniżej, to tylko małe wprowadzenie ;)

2. SZYCIE DNA 

Na nowo zszywać będziemy inaczej niż była zszywana podkładka - szyjemy zygzakiem, szerokość ściegu ustawiona na 3, u mnie naprężenie nici na 6 (ale to akurat może u Was w maszynie być zupełnie inaczej). Samo dno staramy się, żeby było szyte jak najbardziej płasko, nie nakładamy na siebie pasków, zszywając je, przykładamy jeden obok drugiego, nie nakładając ich na siebie. Na moją 3letnią dno kapelusza składało się z ok.8 okrążeń pasków, na 7 letnią z 9 , dla siebie szyłam z 10ciu, ale ja mam bardzo małą głowę ;) . Wszystko zawsze warto przykładać do głowy, na której kapelusz będzie noszony i nakładać ewentualne korekty.

 

3. SZYCIE BOKÓW

Kiedy zaczynamy szyć boki, pierwszy warkocz boczny zszywamy inaczej, nakładamy go w połowie na wcześniejszy warkocz tak jak na zdjęciu

i staramy się jednocześnie przeczywać zygzakiem nałożony warkocz i odginać go do środka i to jest zdecydowanie kluczowy moment w całym kapeluszu - jeśli teraz nie zacznie się odginać, to boki nie zaczną się tworzyć ;)

Jeśli wszystko idzie dobrze, kolejne rzędy będą się tak zawijać jak u mnie - nadal boczne rzędy przeszywam nakładając połowę warkocza na wsześniejszy (warkocz który przyszywam w połowie nakładam na warkocz pod spodem) - im bardziej chcesz rozszerzać kapelusz, tym bardziej płasko w stosunku do maszyny układaj dno, kiedy jest tak na ukos jak u mnie, boki kapelusza będą się spokojnie rozszerzać ku dołowi. 
 

jeśli zmierzysz kapelusz i okaże się, że robi się za ciasno i trzeba żeby bardzie j się rozszerzał, trzymaj dno bardziej nachylone do maszyny. Generalnie to jest kwestia wyczucia, jak będziesz miała ten"materiał" pod maszyną, od razu zrozumiesz o co z nim chodzi i jak szyć, żeby było dobrze.

Kiedy boki są skończone, kapelusz wygląda mniej więcej tak :
 od góry tak:
Nie odcinaj warkocza jeszcze.

3. SZYCIE RONDA

Kiedy szyjemy pierwszy warkocz ronda, znowu zaczynamy zszywanie warkoczy tak, ja kto było przy dnie - warkocz obok warkocza, nie warkocz w połowie na warkoczu. Przyszywając pierwszy warkocz ronda musisz trzymać kapelusz maksymalnie płasko na maszynie. po jego przyszyciu utnij warkocz - tak utnij, bo dalej będziemy szyć już po prawej stronie kapelusza :)

o tak  - jak najbardziej płasko, warkocz obok warkocza
 


te warkocze pojedyncze dają się naddawać, są jakby delikatnie elastyczne, zobaczcie 


Jeśli chcecie, żeby rondo kapelusza było pofalowane, ten najbardziej zewnętrzny warkocz, który jest przyszywany musisz naddawać, przyszywając go, jakby go skróć w palcach, tak ja kto robię na filmiku wyżej. Wtedy na rondzie stworzą się
takie fale jak u mnie.

Wielkość ronda możecie dobrać sami. Na koniec zostało poucinanie nitek.

I w ten oto prosty sposób z podkładki powstał kapelusz

Sobie też taki uszyję, mam w domu musztardowe podkładki :)




Dla siebie też uszyłam :)


Miłego szycia!!!

Komentarze

  1. Wygląda to super. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja bym raczej takiego kapelusza nie potrafiła zrobić, ale fajnie, że są osoby co potrafią. Moim zdaniem również świetnie sprawdzają się letnie męskie kapelusze https://www.faszon.pl/letni-kapelusz-dla-eleganckiego-mezczyzny-o-czym-pamietac-przy-zakupie/ które nie dość, że są ładne to jeszcze dodatkowo pasują do wielu stylizacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jasne, męskie też są super! I nadają fajnego charakteru :)

      Usuń
  3. A jak robić obwód na głowę? Aby nie był np.za luźny czy maly?
    Ogólnie przepiękne te kapelusze , jesteś zdolniacha 👌🔥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najlepszym sposobem jest mierzenie na głowie w trakcie szycia, wtedy zmniejsza się ryzyko popełnienia błędu - ja tak właśnie robiłam.

      Usuń
  4. Uszyłam dla córki. Prułam 3 razy Ale w końcu jest i nawet mi wyszedł tylko nie jest pofalowany tak ładnie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem czy również już miałam okazję spróbować, ale ja chętnie wykorzystuję specjalne surowce https://hatfactory.pl/46-surowce jeśli chcę wykonać kapelusz czy inne nakrycie głowy. Jak dla mnie jest to o wiele prostsze aniżeli zaczynać wszystko od początku.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty