Lala z torebką - DIY tutorial szablon



Nawet nie wiecie, ile z Was pisało do mnie z prośbą o mój wykrój na te laleczki w torebkach :D Jak wiecie pomysł na te laleczki nie jest mój, wykrój w internecie jakiś też już pewnie można znaleźć, ale ja postanowiłam podzielić się z Wami moim - mam nadzieję, że komuś pomoże :) 

Poniższe wykroje na laleczkę i torebkę najlepiej jest ściągnąć na komputer i wydrukować.



Pokażę Wam jak zrobić laleczkę i torebkę w kilku prostych krokach

Czego potrzebujecie? 
kilka kawałków tkaniny bawełnianej w różne wzory i gładkiej, wigofil, filc na włosy, kulka silikonowa, nici w odpowiednim kolorze, maszyna do szycia

LALA w 5 prostych krokach

1. Wytnij z tkaniny bawełnianej i filcu wszystkie części lali pamiętając o zapasach na szwy ok 1 cm (z filcu na włosy wycinam raz całą głowę na tył, a na przód wycinam prawie tyle ile cała głowa - zostawiam mniej więcej kwadratową dziurę bez filcu na szerokość góry od tułowia i wysokość kilku centymetrów; na późniejszym etapie dopiero docinam włosy do kształtu takiego, jaki potrzebuję; ale myślę, że można to też zrobić od razu i później robić ewentualne poprawki. Ja w tym momencie również prasuję wszystkie części oprócz filcowych 




2. Zszyj na lewej stronie ściegiem prostym nogi i ręce zostawiając dziurę na wypchanie; ponacinaj na łukach, żeby ręce/nogi ładnie się układały po wywinięciu, wywiń na prawą stronę (ja używam najczęściej drutu takiego do robienia na drutach ;) i wypchaj kulką silikonową - wypychanie rąk będzie trudne, ale da się to zrobić, cierpliwość jest bardzo potrzebna :D 

3. Zszyj przód głowy z przodem włosów (prawą stronę bawełny trzeba doszyć do filcu) - ja szyję po filcu. Następnie zszyj przód głowy z tułowiem i tył głowy z tułowiem. Do przodu doszyj wypchane już nogi i ręce.



4. Zepnij prawa strona do prawej przód i tył lali - momentem kluczowym jest połączenie głowy z tułowiem, jeśli tu źle zepniecie, lala będzie mało estetycznie wyglądać po przeszyciu. Zszyj zostawiając dziurę na wypchanie w miejscu, gdzie lala ma nogi. Po zszyciu koniecznie ponacinaj na łukach.

5. Wywróć lalę na prawą stronę, wypchaj dość mocno kulką silikonową, zaszyj otwór, którym wypychana była lala ściegiem ręcznym krytym. Dotnij włosy według potrzeb, dorysuj mazakami do tkanin buzię.Jeśli chcesz, żeby lala miała warkoczyki, wytnij z filcu na każdy warkoczyk po 9 cienkich pasków (ok. 4mm) i spleć warkocz (po 3 paski w każdym pasmie), doszyj ręcznie do głowy lalki.


Tutaj już czas na waszą inwencję twórczą - można do tułowia doszyć falbankę i lala będzie miała od razu sukienkę, można uszyć ubranka osobno, można dodawać kokardy, guziczki i co tylko komu w duszy gra

LALA gotowa!!!

Czas na TOREBKĘ 

Torebkę możecie robić w zasadzie na trzy sposoby - (1) z samej bawełny, (2) z bawełny usztywnioną wigofilem, (3) z bawełny usztywnionej wigofilem z podszewką. Najbardziej praktyczna oczywiście jest wersja trzecia. Do tego pasek torebki może mieć stałą długość lub regulowaną - oczywiście opcja z regulowaną długością jest optymalna ;) Pokażę Wam jak uszyć wariat (3).

Ja torebkę robię metodą, którą sama nazwałam metodą na bieżąco :) co u mnie oznacza, że wycinam na początku tylko kilka części potrzebnych do uszycia torebki, a potem w miarę ich zszywania na bieżąco docinam kolejne części - mam wtedy pewność, że wszystko będzie do siebie pasowało.

1. Wycinam z bawełny i wigofilu części na przód torebki i na kieszonkę na lalę - części na kieszonkę nie usztywniam wigofilem. Na początku zszywam dwie części na kieszonkę prawa strona do prawej. zostawiam miejsce na przekręcenie ma prawą stronę. Przekręcam, przeprasowuję. 



2. Jednocześnie doszywam kieszonkę i zszywam części przodu, spinam szpilkami wszystkie części, żeby nic się nie przesuwało, przeszywam po lewej stronie (zszywam od razu z wigofilem), a następnie stebnuję po prawej stronie ok 2-3 mm od szwu. Kiedy mam już zszyty panel przodu, przykładam go prawą stroną do prawej strony bawełny, z której będę wycinać tył, wycinam tył torebki dokładnie takiej wielkości, jaki mam przód (wycinam też taki sam kawałek z wigofilu). W tej samej wielkości wycinam też dwie części (tył i przód)podszewki.



3. Zszywam tył z przodem torebki tylko z jednej strony rozkładam i przykładam do bawełnianej tkaniny - wycinam z niej pasek o szerokości ok 10 cm i długości równej długości połączonego przodu i tyłu, taki sam pasek wycinam z wigofilu.



4. zszywam resztę tyłu i przodu torebki, zszywam też tył i przód podszewki. Na dole zarówno w torebce jak i w podszewce, po lewej stronie, przeszywam trójkąt przy rogach na dole torebki, żeby nadać torebce kształt na dole. Obcinam rogi. Wkładam podszewkę do torebki (nie patrzcie na to zdjęcie, jest tylko poglądowe, tak trzeba przeszyć róg, wy tam oczywiście powinniście mieć od spodu wigofil - ja akurat robiłam torebkę bez wigofilu ;) 


Jeśli wszystko robiliście razem ze mną, to jesteście na tym etapie

Tu się niestety kończy moja foto relacja, bo mi zapału zabrakło do dalszego cykania zdjęć, kiedy Zosia budziła się co 15 min...mam nadzieję, że damy radę dalej bez zdjęć ;)
5. Zszywam krótsze boki paska, który wycięłam w punkcie 3 (razem z wigofilem), przykładam tę zszytą obręcz do góry torebki. Przyszpilkowuję podszewkę, torebkę i ten pasek (prawa strona paska do prawej strony torebki). Pasek powinien mieć obwód idealnie taki jak torebka, jeśli nie ma, należy go skrócić. Przeszywamy wszystkie warstwy razem.
6. Wycinam w bawełny pasek do torebki (ten, który będzie na ramieniu;) o takiej długości, która mi odpowiada - ja po prostu mierzę dziecko i sprawdzam jaka długość będzie ok. Jeśli chcesz zrobić torebkę z regulowanym paskiem, musisz wyciąć dłuższy pasek. Wycinam pasek o szerokości mniej więcej dwa razy takiej (pamiętaj, że ok 1cm ucieknie na szew ;), jak szeroki chcę mieć pasek. Składam wycięty pasek na pół prawą stroną do środka, przeszywam dłuższy bok i wywracam na prawą stronę pomagając sobie agrafką, przeprasowuję.
7. Pasek doszyty do torebki w kroku 5 składam na pół i podwijam dolny bok, który będzie wewnątrz torebki do środka. W tym momencie przykładam też pasek torebki w miejsca, gdzie finalnie powinien się znaleźć w taki sposób, żeby miejsce przyczepienia paska torebki chowało się w szwie, który zaraz zrobię. Przyszpilkowuję wszystko. Torebka w środku ma wyglądać tak, że ma schowane wszystkie szwy. przeszywam po prawej stronie torebki, blisko szwu łączącego część główną torebki z paskiem na górze. Drugi raz stebnuję tęż na samej górze torebki łapiąc również pasek torebki. Łoj...mało maślane, ale lepiej nie umiem chyba tego napisać :D 


TADAAAAAM :) Torebka i lalaskończone :) Mam nadzieję, że wyszła Wam podobna do mojej, a nawet ładniejsza ;)






Komentarze

  1. Dzięki piękne, cudowne jak wszystkie twoje uszytki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mam nadzieję, że tutek będzie przydatny ;)

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty